Informacja to we współczesnym świecie jedno z najważniejszych aktywów, które posiada dużą wartość dla różnych typów organizacji, w tym organizacji z branży motoryzacyjnej. Bez względu na formę, jaką przyjmuje, powinna być zawsze właściwie chroniona. W dobie szybkiego rozwoju technik teleinformatycznych kwestia zapewnienia bezpieczeństwa informacji jest szczególnie istotna i z tego powodu stanowi częsty powód dyskusji. 

Dlaczego system bezpieczeństwa informacji w branży motoryzacyjnej jest tak ważny? 

Rozwój cyfryzacji sprawił, że znacząco wzrosło ryzyko wycieku poufnych informacji. Problem ten dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i różnorodnych organizacji. W wypadku firm działających w branży motoryzacyjnej częstotliwość wymiany informacji i danych w całym obszarze funkcjonowania jest niezwykle duża. Obejmuje między innymi:

  • dane z modeli matematycznych, 
  • kody źródłowe,
  • zapisy z przeprowadzonych testów,
  • informacje na temat prototypów,
  • wszelką komunikację z podwykonawcami i dostawcami. 

By dane tego typu były właściwie chronione, konieczne jest zbudowanie efektywnego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, spełniającego wymogi wynikające z obowiązujących norm regulacyjnych. 

Normy regulujące kwestie dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji 

Podstawową normą standaryzującą systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji jest międzynarodowa norma ISO 27001. Określa ona wymagania dla ustanowienia, wdrożenia, utrzymania oraz ciągłego doskonalenia tego rodzaju systemu. Zawiera również szczegółowe wytyczne odnoszące się do szacowania i postępowania w obliczu ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji. 

Norma specyfikuje także obszary działalności stanowiące największe zagrożenie dla poufności danych. Na podstawie ISO 27001 VDA (niem. Verband der Automobilindustrie), czyli Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego, sformułowało wymagania dla systemu zarządzania bezpieczeństwem organizacji, uwzględniające dodatkowe kryteria specyficzne dla sektora motoryzacyjnego. W ten sposób powstał wzajemnie uznawany standard audytu bezpieczeństwa informacji w branży motoryzacyjnej TISAX (Trusted Information Security Assessment Exchange). 

Jak zbudować system zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z obowiązującymi normami?

System zarządzania bezpieczeństwem informacji powinien składać się z kilku rodzajów zabezpieczeń. Są to:

  • zabezpieczenia fizyczne, czyli czujniki, systemy alarmowe i kamery monitoringu przemysłowego, 
  • zabezpieczenia informatyczne, między innymi zapory sieciowe, wirtualne sieci prywatne i oprogramowanie umożliwiające szyfrowanie informacji, a także stosowanie podpisów elektronicznych, tworzenie kopii bezpieczeństwa oraz instalacja systemów operacyjnych umożliwiających przyznawanie praw do poszczególnych plików i folderów,
  • zabezpieczenia organizacyjne, przy których tworzeniu wykorzystuje się takie metody, jak projektowanie i wdrażanie regulaminów oraz procedur pracy, tworzenie i wdrażanie procedur postępowania awaryjnego oraz kształtowanie odpowiedzialności osobistej pracowników za ochronę informacji w danej jednostce organizacyjnej, 
  • zabezpieczenia administracyjne, czyli systemy certyfikacji potwierdzające przydatność do pracy w warunkach danej organizacji. 

W wypadku organizacji z branży motoryzacyjnej konieczne jest wdrożenie rozwiązań zgodnych ze standardem TISAX, do których zaliczają się:

    • dwuczynnikowe uwierzytelnianie w zakresie przetwarzania wrażliwych danych, 
    • szyfrowanie baz danych, 
    • monitorowanie wskaźników KPI (Key Performance Indicators) w konkretnych procesach bezpieczeństwa przekazywania informacji,
    • ograniczenia w stosowaniu rozwiązań chmurowych do przechowywania powierzonych danych, 
    • procesy ochrony fizycznej prototypów, takie jak na przykład maskowanie. 

Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w zgodzie z obowiązującymi normami 

Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w zgodzie z obowiązującymi normami pozwala organizacjom z branży motoryzacyjnej:

  • uzyskać odpowiedni poziom ochrony aktywów informacyjnych, 
  • zachować prywatność i integralność zgromadzonych danych,
  • zwiększyć świadomość pracowników na temat zagrożeń i konieczności stosowania odpowiednich zabezpieczeń, 
  • zwiększyć odporność organizacji na incydenty, 
  • zyskać umiejętności konieczne do sprawowania skutecznego nadzoru nad procesami przetwarzania informacji, 
  • jasno zdefiniować role i obowiązki w procesie przetwarzania informacji w organizacji,
  • spełnić wymagania prawne wobec jednostek organizacyjnych,
  • uniknąć strat finansowych wynikających z otrzymania kar związanych z naruszeniem bezpieczeństwa informacji, 
  • spełnić oczekiwania klientów i partnerów biznesowych.

Do głównych korzyści zbudowania efektywnego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji należy więc poprawienie bezpieczeństwa informacji poprzez zapobieganie ich wyciekowi oraz kradzieży. Dzięki temu możliwe jest skuteczne gromadzenie i przetwarzanie danych bez narażania interesów klientów i partnerów biznesowych. 

motoryzacja

Zapewnienie bezpieczeństwa informacji pozwala ponadto chronić własne interesy organizacji przed atakami konkurencji, mogącymi prowadzić do strat finansowych i wizerunkowych. Na skutek wdrożenia systemu TISAX firma z branży motoryzacyjnej zyskuje ponadto szansę pozyskania nowych kontaktów biznesowych i jest w stanie zbudować trwałe i pozytywne relacje z dostawcami. Dzięki TISAX możliwe jest także ustanowienie wspólnego poziomu bezpieczeństwa informacji w branży motoryzacyjnej i usprawnienie komunikacji w łańcuchu dostaw.

Comments are closed.

Post Navigation